dinsdag 18 juni 2013

Reclameshoot Stihl 2013

Client : Andreas Stihl NV
Agency : Choco
MUA : Sanne De Wolf
Assistant : Marco Van Calster
Photography & production : Peter Nackaerts (www.fotobedrijf.be)
Male Model : Jan V (Jackie Lee Models)

Laatst een zeer leuke direct mailing mogen fotograferen voor Stihl.
 Even een kort blogartikel over hoe ik ben te werk gegaan bij deze opdracht.
 Eerst uiteraard in het op voorhand gekozen bos, op zoek gegaan naar de volgens mij ideale plaats qua natuurlijk kader en lichtinval op de bladeren.
Gezien enkele kernwoorden voor het reclamebureau de volgende waren : roze oorwarmers, crispy shot, leuk contrast, bos- tuinomgeving, was het duidelijk dat ik voor deze opdracht gebruik ging maken van flitsers in combinatie met natuurlijk licht. Enkel natuurlijk licht zou ofwel mijn model onderbelichten ofwel de omgeving wegblazen waardoor er eerder een lifestyle beeld zou ontstaan ipv een reclamebeeld. De kracht van de hoofdflitser zal ook meewerken om de rondvliegende stukjes hout op de foto te bevriezen en zo voor extra dynamiek zorgen.

Stap 1 : locatie uitgekozen, en hoofdlicht opgesteld en uitgemeten samen met het aanwezige natuurlijke licht (ik blijf uiteraard trouw aan mijn lichtmeter). Bij het nemen van de eerste foto's was al duidelijk dat op vlak van compositie een overhangende tak problemen gaf in combinatie met een te laag standpunt. De tak sneed namelijk door het hoofd van ons model.

Toch besloten we om deze locatie aan te houden gezien de mooie lichtinval en mits het kiezen van een ander standpunt zou de overliggende tak een meerwaarde kunnen geven in het beeld en dienen als een natuurlijk kader.

Een nieuw standpunt werd uitgekozen en heb dan ook besloten om dit standpunt aan te houden door gebruik te maken van een statief.

Voor het opstellen van het flitslicht hebben we eerst een foto genomen met enkel aanwezig licht, met de bedoeling de natuurlijke omgeving correct uit te lichten.

We merken op dat de omgeving belicht is naar onze smaak en gaan nu zowel de hoofdflitser als de tweede flitser toevoegen.
De tweede flitser zal dienst doen als rimlicht om het model los te maken van de achtergrond.
Het hoofdlicht zal zodanig worden gepositioneerd dat we een mooie egale belichting krijgen, zonder dat we een "opplak" effect krijgen.

Na de opstelling, het opnieuw uitmeten van het hoofdlicht (het rimlicht doen we zoals vaak op gevoel en naar smaak), bleek dat we een probleem hadden met dit rimlicht.

Het stond ten eerste veel te hard naar mijn zin en het zorgde voor vervelende slagschaduwen op zowel gezicht van het model als het blad van de zaag.


Het was nu zaaks om de laatste hand te leggen aan het licht, en dit door het rimlicht ten eerste een heel stuk minder licht te laten geven, en ten tweede het ook van positie verplaatsen en ietsjes lager te zetten om zo het probleem van de slagschaduwen op te lossen.


Et voila, the picture was made... Hierboven de out-of-cam versie, hieronder de geretoucheerde foto en de finale reclamecampagne.




1 opmerking: