zondag 9 oktober 2011

Fototentoonstellingen

Fotosalon JEP Deurne

Ik heb vrijdagavond, het fotosalon van JEP Deurne geopend met een speech.
Leuk om de mensen terug te zien van deze club, waar ik vorig jaar enkele keren hun clubwedstrijd digitaal heb gejureerd.
Na de officiële opening was er een projectie voorzien opgedeeld in 2 stukken.
Reeksen die me zijn bijgebleven zijn de reeks over het station van Luik (hoewel deze wel iets korter had mogen zijn) en voor mij toch wel heel verrassend en ook vernieuwend was de reeks Coils, met speelse hedendaagse kleuren.
De foto's die op het salon werden tentoongesteld hebben me verrast. Soms in positieve zin, soms iets minder... Wat me vooral is opgevallen dat de club toch moeite doet om af en toe gedurfd uit de hoek te komen en af te wijken van de soms toch wel oubollige en conservatieve fotografie.
De zwart-wit foto's die werden getoond waren eerder aan de magere kant. Het waren eerder foto's in grijstinten dan echte zwart-wit foto's met "ballen". Toch iets waar kan aan gewerkt worden, want zelf hou ik heel veel van zwart-wit.
Mijn ding, namelijk modelfotografie, was er jammer genoeg weinig tot niet te zien, en wat er dan qua modellen omhoog hing was niet van de betere kwaliteit. Het was zeker niet hedendaags te noemen, behalve één foto die me is bijgebleven. Een high-key met heel mooi lichtgebruik.
Maar dan de sportfoto's, iets waar in deze club verschillende fotografen zich mee bezig houden. Die waren echt van zeer goede kwaliteit. Dus liefhebbers van dit soort fotografie kunnen daar zeker hun hart ophalen.

Fotosalon CREA Wommelgem

op zaterdag dan ook eens een bezoekje gebracht aan de tentoonstelling van de fotoclub van Wommelgem. Deze club heeft een vrij goede reputatie, dus zeker een aanleiding voor mij om een kijkje te gaan nemen.
Wat werd tentoongesteld was over het algemeen van de betere kwaliteit, maar ook hier weinig hedendaags modellenwerk. Blijkbaar houdt men ook hier dikwijls vast aan tradionelere foto's zoals de obligate landschapjes, architectuurfoto's etc...
De zwart-wit omzettingen bij deze club waren wel grotendeels geslaagd. Echt zwart-wit met veel contrast...
Maar zoals overal ook hier hoogtes en laagtes.
Eén van de eerste zaken die ik tegenkwam op dit salon was een low-key, artistiek naakt reeks. Wat kan dit mooi zijn met het juiste licht en de juiste poses...
Maar dat was hier absoluut niet het geval ! Het lichtgebruik was echt niet goed met bikkelhard licht dat op een foutieve manier was gebruikt en veel technische fouten met weinig oog voor detail. Dit resulteerde in veel te lichte partijen in de foto en zwart toegelopen partijen, met vreselijke slagschaduwen. Een voorbeeld voor hoe het zeker niet moet zijn.
Een andere naaktreeks kon me dan wel zeer fel bekoren, te meer door zijn presentatie en door de kunstzinnige benadering.
Maar dan kwam plots de "kers op de taart" !!!
Een foto genomen door een vrouwelijke fotografe in een volkscafé (in de tijd dat er nog mocht gerookt worden op café). Een prachtige speling van scherpte en onscherpte, een foto die sfeer ademde. Dit alles omgezet in een nagenoeg perfecte zwart-wit.
Om van te smullen en een foto waar menig beroepsfotograaf best jaloers mag op zijn.
Deze foto alleen was het bezoek van een algemeen genomen toch wel sterke tentoonstelling waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten